Neobyčejná garáž

10. 12. 2020 Garáž

V dalším díle našeho seriálu si představíme garáž, která není jen o BMW ///M, ale je rozhodně zajímavá a celá sbírka stojí za pozornost.

Tahle sbírka je kamaráda Vaška, který je velkým fandou Anglických vozů, ale své místo u něj v garáži si našla i dvojice Baworáků, pokud nepočítáme daily 630xD GranCoupe.

Vašku co vše a proč se nachází v tvé sbírce?

Neříkal bych tomu zrovna sbírka, je to pár aut, které postupem času zaparkovala v mojí garáži a již se do žádné jiné nevydala. Vše začalo pár autíčky Matchbox v sedumdesátých letech. Jedno z nich bylo divné, bílé, placaté auto s křídly. Později jsem zjistil, že to nejsou křídla, ale hloubková kormidla, auto není letadlo, ale ponorka. Jednalo se o Lotus Esprit. Moje první seznámení s touto legendární britskou značkou, které ve své době dominovala na závodních tratích seriálu F1. To je prapůvod mého zájmu o rychlé dvoustopé věci. Postupem doby jsem se o sportovní auta začal zajímat více a začal jsem si je pořizovat. Esprit V8 je prvním z řady krásně zbytečných vozů.

V současné provizorní garáži pro radost jsou uloženy výhradně coupe. Jedná se vesměs o vozy ostrovní produkce, ale místo mají i dvě ikony s roztočenou vrtulí na kapotě a signaturou nejrychlejšího písmene abecedy. Kromě trojice z Hethelu – Esprit, Exige, Evora a smečky tří koček z Coventry – XKR CatSpeed; XKR X100, F-Type, parkují v přítmí garáže dva německé šperky z klenotnice ///M. BMW M6 E63 a Z4M E86. Obě tato BMW patří do kategorie s přídomkem “NEJ”. A obě již nemohou být více rozdílnější. Jsou to dokonalé protipóly. Jejich DNA ///M je jediné co mají společného.

V případě E63 M6 se jedná, spolu s E60 M5 o pravděpodobně nejbrutálnější eMko, které kdy bylo vyrobeno. Je osazeno svatým grálem divize M. Technickým klenotem a výkladní skříní tehdejší technologické nadvlády motorů z dílny sportovního oddělení BMW. Ničím menším, než legendárním, pětilitrovým atmosférickým desetiválcem S85B50, který postavili u BMW čistě pro potřeby divize M. Desetiválec je zajímavý z několika důvodů. Při jeho konstrukci nikdo nebyl nucen brát ohledy na na výrobní náklady. Z tohoto důvodu bylo použito mnoho unikátních a drahých technických řešení. Například každý z deseti válců má svoji elektricky řízenou škrtící klapku. Je instalován systém proměnného časování ventilů Double VANOS. V10 tak bez problémů točí přes 8000 RPM. Od 3500 RPM je díky elektronice k dispozici 450 Nm. S85 má po technické stránce s technologií tehdejších závodních motorů pro F1 společného více, než jen v dnešní době obvyklé marketingové žvásty v reklamních brožuách….

Je jasné, že takové psychopatické auto už BMW nikdy nevyrobí. Díky jeho nevyvážené povaze není určeno ke každodennímu soužití s běžným provozem. SMG převodovka vyžaduje jemné zacházení. Parkování v městském provozu do řady podélně stojících vozidel je na citlivou nohu a někdy fakticky nemožné. Vlastně je ve městě dost protivné, otravné a vyloženě špatné v porovnání s ostatními BMW. Tohle auto je ovšem o něčem jiném. Je postavené výhradně kolem motoru. Jeho existenci agregát definuje. Není to žádný závodník, ale pravověrné, poctivé, pohodlné GT, které však, když se vymotáš z uliček centra Prahy, na požádání dokáže jet přes 300km/h s kulisou akustického inferna V10 ve vysokých otáčkách. To je přesně ten moment kdy si ho zamiluješ. Emšestka je však náročná milenka a na majitele klade nemalé nároky. Složitá elektronika a pravidelné servisní náklady jsou pro ni smrtelnou pastí v případě, že se dostane do nesprávných rukou. Zanedbaný servis a špatné zacházení znamená, že svého majitele sežere zaživa. Pokud se smíříme s její rozpolcenou osobností, odmění pocitem, který v moderním autě už nelze zažít. Je to závodní technologie motoru v silničním autě. Dost silná káva.

Z4M Coupé je jediné čtyřkové Zetko, které je pravé emko. Pochází z éry designu vrcholného Bangelismu. Je pro tebe buď krásné, nebo fakt dost ošklivé. Budí prostě emoce, jednoznačně není nenápadné. To jak vypadá je ovšem druhotné ve chvíli kdy běží motor.  

Z4M E86 získalo pověst nejzáludnějšího M a potřebuje pevnou ruku, pokud se rozhodneš s ním jet opravdu rychle. Z4M rozhodně není auto pro nezkušeného řidiče. Tlačítko Sport slouží jako pojistka u střelné zbraně. Měl by jej použít pouze ten, kdo se zbraní umí zacházet. Neodborná manipulace může mít fatální následky. Technika z M3 modelu E46 nacpaná do malého kupé je šílená kombinace. K tomu se přidává naprosto nestandardní pozice řidiče, sedíš usazen těsně před zadní nápravou. Před sebou máš dlouhou kapotu pod níž je podélně uložen motor s hrubým projevem. Motor S 54 v Z4M je zřejmě nejlepší výkonný řadový šestiválec, který byl kdy vyroben. Brzdová soustava pochází z E46 M3 CSL. Definicí jeho existence je okruh. Ovšem pozor! Madame Z4M umí neočekávaně a citelně hryznout, je to holka záludná a vyzvat ji k tanci na okruhu chce zdravou dávku respektu. Je přesným naplněním hesla “If you don’t own one, you’ll never understand…”

A čím tě oslovili vozy z Mnichova?

Prvním BMW ve vlastnictví se stalo v roce 2006 BMW 650i generace E63. Rychlé, pohodlné, bezmála dvoutunové kupé s osmiválcem. Doménou tohoto auta byla dálnice, kde se pohybovalo s dynamikou letící cihly. Na tomto konkrétním modelu mě oslovil nový design BMW pod taktovkou američana. Christopher Edward Bangle v E63 stvořil nádherné kupé, jeho designový jazyk časem dozrál jako dobré víno. To dokládá fakt, že i v roce 2020, po patnácti letech od premiéry, se jedná o auto které je pohledné ze všech stran, úhlů a působí vlastě stále moderně. Ve své době byl Bangle pro část pravověrných příznivců tradiční bavorské značky nepřítelem. Mě však ke značce přivedl. Technická vyspělost auta, pohodlí interiéru, síla V8 a geniální systém Idrive, který dodnes osobně pokládám za vůbec nejlepší palubní systém, který kdy kdo v autě vyvinul. To vše jsou “šestkou” vyložené silné karty, které zapříčinily, že všechna ostatní auta, které používám denně byla a jsou pouze z produkce továrny v Dingolfingu. 650i nahradila 630d xD GrandCoupe. Na denní ježdění po městě je dieselový šestiválec přeci jen rozumější volbou. Jako druhý rodinný vůz slouží BMW 520d Touring.

Když jedeš na okruh, tak pro co se rozhodneš?

Tady je jasná volba. Nabízelo by se Z4M, které to bez problému zvládne, ale pokud je jízda na polygonu myšlena vážně, pak jedině Lotus. Nic z toho, co je v mojí garáži k dispozici není tak daleko od sportovních aut a zároveň tak blízko závodnímu autu jako Exige. Ostatně track days byly jediným důvodem pořízení Exige. K ničemu jinému tento stroj není určen. V běžném životě je nepoužitelný. Do Exige se nenasedá, Exige se obléká a je prakticky nemožné z něj vystoupit důstojně. Nic pro parkování v Pařížské, nebo před vyhlášenou kavárnou 😉

A pokud by sis měl vybrat BMW, tak které?

Tak tohle je otázka, kterou si kladu už nějakou dobu. V případě staršího modelu bych si vybral. V případě současné produkce, je to téměř neřešitelné. Vlastně, a je to pro mě dost těžké si připustit, nejsem schopen si vybrat až na výjimky téměř nic, co nyní stojí na showroomech BMW. Bytostně nesnáším vozy kategorie SUV, takže vlastně celou řadu X, zejména módní kabelky X6, na kterou se ještě nalepí odznak M. Moje nejoblíbenější řada BMW byla ta šestková. Vždy vynikala elegancí a to jak ve variantě kupé, tak zejména ve variantě sportovního sedanu. Marketing se nás sice snaží přesvědčit, že čtyřdveřové auto je coupe, když se na něj napíše Grand Coupe. Není, je to prostě sadan. Stejně tak existují jen dvě pohlaví i když podle genderových expertů jich už dnes rozlišujeme 40. Šestka však v poslední generaci zmutovala do formy disproporcionálního nafouklého Gran Turismo. Z Heidi Klum se stala Angelina Kirsch. Jistě, někomu se to líbí, já ale dám vždy přednost staré Heidi. Kdybych si nutně musel pořizovat nové auto od BMW, byl by to nástupce šestky. Osmička, ovšem pouze jako coupe. Ten sedan Grand Coupe 8 ztratil, zejména v zadních partiích, elegantní linie předchůdce. V případě, že bych neměl britskou alternativu na sportovní jízdu, jasnou volbou by byla M2. Měl jsem možnost ji vyzkoušet a vážně skvělá.

Co říkáš současnému směřování BMW, hlavně tedy BMW ///M?

Vývoj diktovaný extremistickými zelenými trendy je nezadržitelný. Jen jsem překvapený, že se to děje tak rychle. Pokrok je samozřejmě prospěšný a nutný, nelze donekonečna spalovat v nádrži rozpuštěné dinosaury, ale v současné době je překotný a hysterický. V tuto chvíli vlastně nikdo netuší, zda-li je v honbě za uhlíkovou neutralitou zrychlená likvidace spalovacího motoru vykročení správným směrem. Automobilky a zejména vývojáři motorů vůbec nemají šanci v čase evropského každoročního snižování emisní normy efektivně reagovat. Povinnost nějakého druhu elektrického pohonu, prosazovaná ekologickou legislativou způsobí, že v Evropě se budou vyrábět a provozovat auta, o která nikdo nebude stát. Samozřejmě, že se postupem doby prosadí. Zmizí ta nenáviděná fosilní alternativa, kterou ovšem ti, kteří mají v žilách pouze vysokooktanové palivo stále preferují. Jedno z mála průmyslových odvětví, ve kterém je starý kontinent ještě konkurenceschopný proti zbytku světa bude rozebráno na kusy a ekologicky zlikvidováno. Evropa se tak dobrovolně střelí do vlastní nohy.

Dalším problematickým dílkem do skládačky je design nových modelů BMW. Tak jako mě Chris Bangle ke značce přivedl, Adrian van Hooydonk je designerem, který mě od ní posledními výtvory spíše aktivně odrazuje. Nová generace M3/M4 se šíleným bobřím výrazem? Když jsem to viděl poprvé, myslel jsem že se jedná o nějaké cvičení, koncept, ale ono se to vážně dotáhlo do produkce. To auto bude fungovat bezesporu dobře, možná i skvěle, ale mě se prostě nelíbí a čas na tom v tomto konkrétním případě sotva něco změní. Začalo to vlastně už dříve, montováním těch obrovských opulentních radiátorů na přídě nových generací a faceliftů. Za své peníze si dobrovolně nepořídím auto, které se mi nelíbí. Když to shrnu, jsem ze současného vývoje a směřování mé oblíbené značky docela smutný…  

Letos nám štěstí moc nepřálo, ale na příští rok už máme termín na M Day, uvidíme se tam?

Vždy, pokud mi to vychází se M Day rád zúčastním. Je to fajn akce. Letos bohužel vyšla jen náhradní akce, kde byla možnost v Mostě poměřit proti BMW Lotusy. Myslím, že to bylo zajímavé srovnání.

Náš kalendář pro rok 2021 si viděl, co na něj říkáš?

Mám rád dobrou whisky, mám rád dobrý doutník,  mám rád auta a rozhodně mě neuráží ženy… Nevadil by mi kalendář s dámským doprovodem. Podle dnešních, moderních názorů se jedná o poněkud společensky nekorektní sexistický pohled. Podle mého soudu patří krásná žena a krásné auto k sobě, jako doutník a whisky.

Vašku říkám si, že tohle je skoro na román, díky za tvé postřehy a tvé vyjádření a někdy zas na viděnou!

Zpět do Magazínu